RPG games putten hun gameplay uit traditionele rollenspelspellen zoals Dungeons & Dragons. De meeste van deze spellen werpen de speler in de rol van een of meer “avonturiers” die zich specialiseren in specifieke vaardigheden (zoals melee of het gieten van magische spreuken) terwijl ze door een vooraf bepaalde verhaallijn gaan. Speel deze personages door een wereld, meestal bevolkt met monsters, die toegang geven tot belangrijkere locaties, zoals steden, kerkers en kastelen. Sinds de opkomst van betaalbare thuiscomputers samenviel met de populariteit van rollenspellen, was dit genre een van de eerste in de videospellen en blijft vandaag de dag populair. Gameplay elementen geassocieerd met RPG, zoals statistische karakter ontwikkeling door de verwerving van ervaringspunten, zijn op grote schaal toegepast in andere genres zoals action-adventure games. Hoewel bijna alle vroege games in het genre turn-based games waren, worden veel moderne rollenspelspellen tegenwoordig in real time gespeeld. Het genre heeft dus de trend van het strategiespel gevolgd om van turn-based naar real-time gevechten over te schakelen. De stap naar realtime gevechten begon met de release van Square’s (nu Square Enix’ s) Final Fantasy IV, het eerste spel dat het Active Time Battle-systeem gebruikte; dit werd snel gevolgd door echte realtime rollenspelspellen zoals de Mana-serie, Soul Blazer en Ultima VII. Er waren wel wat herbelevingen van de oudere turn based gameplay, zoals de Golden Sun-serie voor Game Boy Advance.

Categorie├źn: Algemeen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *