In shooter games (of gewoon shooters genoemd), gebruiken spelers ranged wapens om deel te nemen aan de actie, die plaatsvindt op een afstand. De meeste shooters maken gebruik van gewelddadige gameplay; dodelijke wapens worden gebruikt om tegenstanders te beschadigen. Sommige schutters, zoals Splatoon, hebben echter geweldloze doelen.

Shooters kunnen, afgezien van subgenre classificaties, verder worden ingedeeld op basis van hun speelperspectief. First-person shooters worden gespeeld binnen het perspectief van de hoofdpersoon; ze bevatten vaak een heads-up display met belangrijke informatie zoals de huidige gezondheid van de hoofdpersoon. In derde-persoons shooters is het lichaam van de hoofdpersoon volledig zichtbaar; de omgeving is van een afstand weergegeven. Sommige shooters hebben beide perspectieven.

Sinds de jaren negentig zijn shooters, met name first-person shooters, succesvol geworden in gaming, goed voor een groot percentage van de verkoop van videospellen. Wolfenstein 3D, gemaakt door Id Software en uitgebracht in 1992, wordt gezien als voorbeeld voor veel latere shooters. Ook Doom wordt algemeen beschouwd als een van de meest invloedrijke games in de geschiedenis van videospellen. Andere succesvolle shooter series zijn Half-Life en de Call of Duty franchise.

Categorie├źn: Algemeen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Algemeen

Casual games

Casual games zijn de games die, ongeacht specifieke gameplay-functies, gericht zijn op het grote publiek die niet veel tijd en moeite willen besteden aan het spelen van videospellen (in tegenstelling tot hardcore gamers die dat Lees verder…

Algemeen

Wat zijn RPG games?

RPG games putten hun gameplay uit traditionele rollenspelspellen zoals Dungeons & Dragons. De meeste van deze spellen werpen de speler in de rol van een of meer “avonturiers” die zich specialiseren in specifieke vaardigheden (zoals Lees verder…

Algemeen

Wat zijn platform games?

Een platform game is een type van videogame, en subgenre van actiegame. Het gaat om het begeleiden van een karakter om tussen platformen te springen en/of over obstakels. De gamer controleert de sprongen om te Lees verder…